نرم افزار چیست؟

 

نرم افزار چیست؟

انسان برای استفاده از سرعت محاسبات و دقت بالای کامپیوتر، دستوراتی را به زبان کامپیوتر تبدیل می کند و نتیجه را از کامپیوتر دریافت می کند. این دستورات را نرم افزار می نامیم.

انتخاب نرم افزار و استفاده از انواع آن بستگی به همان اموری دارد که انسان برای انجام آن ها نیاز به دقت و سرعت دارد، مانند نرم افزار حسابداری، بازی ها، تقویم، هواشناسی و یا نرم افزار ویرایش متن، تصویر، فیلم و صدا.

خصوصیات اصلی نرم افزار:

بعنوان مهم ترین خصوصیات، یک نرم افزار خوب باید به گونه ای طراحی و تولید شده باشد که استفاده از آن ساده باشد، سرعت خوبی در پردازش اطلاعات داشته باشد، نحوه نصب آن بر روی کامپیوتر یا موبایل ساده و به دور از پیچیدگی باشد، راه حلی مناسب از طرف شرکت تولید کننده اش برای یادگیری آن ارائه شود.

در کنار موارد فوق باید مواردی نظیر امنیت، سیستم شبکه، نحوه پشتیبانی و بروز رسانی ( نرم افزار چیست؟ ) نیز در نظر گرفته شود.

انتخاب و خرید نرم افزار:

برای انتخاب نرم افزارهای سرگرمی، بازی، آموزشی و نرم افزارهای کاربردی موبایل می توانیم از طریق پرس و جو و جستجو در اینترنت به نتیجه برسیم و حتی در صورت عدم رضایت از نرم افزار به دنبال موارد دیگر برویم.

اما وقتی بحث از انتخاب و خرید نرم افزار برای کسب و کار و مجموعه شغلی مان پیش بیاید( نرم افزار چیست؟ )، طبیعی است که نگرانی ما بیشتر باشد، که البته برای این کار نیازی نیست ما تخصصی در امور نرم افزار داشته باشیم و کافیست مشکلات کاری خود که به کمک سرعت کامپیوتر قابل رفع می باشد را بشناسیم.

راه حل ساده برای خرید نرم افزار:

قدم اول: حوصله به خرج دهید و لیست کاملی از اموری که قصد دارید اجرای آن ها را به نرم افزار بسپارید، تهیه کنید. در این راه حتی از کوچکترین مسائل نیز چشم پوشی نکنید.

قدم دوم: با بررسی چند باره، به دنبال نرم افزاری باشید که تمام موارد لیست فوق را پوشش دهد و یا اگر چنین نرم افزاری پیدا نکردید، بهتر است یک نرم افزار جدید سفارش دهید. هرچند که به زمان و بودجه بیشتری نیاز خواهید داشت ولی به آرامش استفاده از آن می ارزد.

قدم سوم: به وجود نام امکانات درخواستی خود در منوهای نرم افزار اکتفا نکنید و حتما قبل از خرید آن ها را تست کنید. مثلا تست کنید که آیا نرم افزار تعداد رقم هایی که برای کد کالا هایتان نیاز دارید را می پذیرد.

قدم چهارم: حتما نرم افزار را با تعداد اطلاعات زیاد تست کنید. یعنی قبل از راه اندازی نهایی با اطلاعات صوری زیاد، از سرعت نرم افزار مطمئن شوید.

قدم پنجم: مسائل مربوط به پشتیبانی، امنیت، شبکه و نحوه آموزش را به مدیر IT خود بسپارید و یا حتما از مشاورین متخصص کمک بگیرید.

 

دلایل بروز مشکل در استفاده از نرم افزار:

1- ساختار پیچیده و طراحی نا مناسب نرم افزار، مانند صفحات تو در تو و یا باز شدن صفحات جدید برای استفاده از هر یک از امکانات( نرم افزار چیست؟ ).

2- عدم تطابق عملکرد نرم افزار با اموری که پیش از آن بصورت سنتی توسط انسان انجام می شده است.

3- حذف مراحل مشاوره و تست نرم افزار به منظور پایین آوردن هزینه و یا عجله بسیار در خرید.

4- عدم پشتیبانی مناسب از سوی فروشنده های نرم افزار.

5- بعنوان مهم ترین دلیل می توان به یادگیری ناقص نرم افزار توسط خودمان اشاره کرد. حتی اگر بهترین نرم افزار را تهیه کنیم ولی برای یادگیری آن تلاش نکنیم، احتمال کلافگی و بروز مشکل به بالاترین حد می رسد.

درباره این مقاله: 

این مطلب( نرم افزار چیست؟ ) گوشه ای از مطالب دوره های آموزشی می باشد که در آموزشگاه اندیشه مانی برگزار می شود، این آموزشگاه دارای دوره های کامپیوتر، بورس و برنامه نویسی می باشد که در غرب تهران و نزدیک به محله های صادقیه، آریاشهر، ستارخان و مرزداران واقع شده است.

دسترسی به این امکان وجود ندارد.