ویژگی های کامپیوتر

ویژگی های کامپیوتر

 

ویژگی های کامپیوتر

با پیشرفت تکنولوژی، کامپیوترها اکنون بخشی از کارهای روزمره ما هستند. این امر باعث می شود که درک کاربردهای مختلف رایانه ها بسیار مهم باشد. در زیر برخی از ویژگی های کامپیوتر که آن را واقعا قابل اعتماد می کند آورده شده است. علاوه بر این، آنها کمک بزرگی برای انسان هستند.

 

سرعت

بیشتر مزایای کامپیوتر از سرعت آن ناشی می شود. یک کامپیوتر قادر است یک مسئله پیچیده را 10 برابر سریعتر از ذهن انسان حل کند. یک کامپیوتر می تواند میلیاردها دستور را در ثانیه انجام دهد.

وظایف در میکروثانیه و نانوثانیه انجام می شود. این سرعت به انجام کارهای محدود به زمان و ارائه خروجی بدون تاخیر کمک می کند. این سرعت یکی از ویژگی های اصلی کامپیوتر است و تا حد زیادی به انسان کمک کرده است.

 

دقت

با سرعت، مسئولیت نتایج دقیق است. کامپیوتر قادر به ارائه نتایج تقریباً 100٪ دقیق است. هر محاسبه پیچیده ای باشد، یک کامپیوتر آن را با خطای صفر ارائه می دهد.

اگر خطایی پیدا شد، بیشتر به دلیل داده های نادرست یا ناکافی ارائه شده توسط کاربر است. یک کامپیوتر می تواند به طور مداوم در کنار حفظ سرعت و عدم کاهش دقت کار کند.

 

قابلیت اطمینان

از شرکت‌های بزرگ گرفته تا بانک‌ها و استفاده شخصی، همه کار خود را به سمت رایانه سوق داده‌اند. به همین دلیل، بسیار مهم است که داده های ما در دستان امن باقی بماند. چه روز و چه شب، کامپیوترها بسیار قابل اعتماد هستند. تمام داده های منتقل شده از طریق انواع مختلف شبکه های کامپیوتری با خیال راحت انجام می شود.

بسیاری از شرکت های بزرگ برای مخفی کردن و دستکاری داده ها به رایانه ها متکی هستند. رایانه ها مسئول تمام محاسبات تراکنش های بزرگ هستند. از این رو، می توان با اطمینان گفت که رایانه ها کاملاً قابل اعتماد هستند.

 

ثبات

ثابت بودن یکی از بهترین ویژگی های کامپیوتر است. یک کامپیوتر هرگز احساس خستگی نمی کند. می تواند روز و شب، هفت روز هفته کار کند. و مهمتر از همه بدون هیچ خطایی.

می توانید چندین بار آن را با داده های یکسان تغذیه کنید و هر بار نتیجه یکسان خواهد بود. هیچ انسانی نمی تواند شبانه روز کار کند و نتایج دقیق بدهد. یک کامپیوتر می تواند بر روی تریلیون ها دستورالعمل به طور مداوم کار کند و به همین دلیل است که به تکمیل وظایف در زمان کمک می کند.

 

تطبیق پذیری

تطبیق پذیری به معنای «توانایی انطباق یا انطباق با بسیاری از عملکردها یا فعالیت های مختلف» است. کامپیوتر یک ماشین همه کاره است. می تواند چندین کار را انجام دهد و نه فقط محاسبات پیچیده.

با توجه به کارکردهای مختلف رایانه ها، ما می توانیم آنها را در همه جا ببینیم، در بانک ها، ادارات، مدارس، مجتمع های خرید، خواربار فروشی ها و … و در هر مکان وظایف مختلفی را انجام می دهند. این نشان می دهد که رایانه ها همه کاره هستند و می توانند وظایف مختلفی را با همان کارایی و دقت انجام دهند.

بیشتر بخوانید( آموزش برنامه نویسی )

چند وظیفه ای

ما می دانیم که رایانه ها همه کاره هستند، با این حال، آنها نه تنها می توانند وظایف مختلفی را انجام دهند، بلکه می توانند همزمان انجام دهند. آن‌ها می‌توانند به طور همزمان روی وظایف مختلفی کار کنند، آن هم بدون کاهش سرعت یا عدم دقت. یعنی چند کاره هستند.

به عنوان مثال، می‌توانید یوتیوب را در پس‌زمینه بازی کنید، در حالی که فیلمی را از وب‌سایت دیگری دانلود می‌کنید و به طور همزمان در حال انجام یک بازی هستید. و همه برنامه ها بدون هیچ زحمتی کاملاً خوب خواهند بود.

این کار را می توان به راحتی و به طور موثر توسط کامپیوتر انجام داد. بنابراین رایانه ها چند وظیفه ای هستند و به انجام همزمان وظایف مختلف کمک می کنند. در نتیجه باعث صرفه جویی در زمان زیادی می شود.

 

قدرت به خاطر سپردن

ذهن انسان به مرور زمان به راحتی چیزها را فراموش می کند. حتی اطلاعات چاپ شده روی کاغذ نیز اگر برای مدت طولانی نگهداری شوند، محو می شوند. اما داده های کامپیوتری نه محو می شوند و نه از بین می روند. دسترسی به هر اطلاعاتی به صورت تصادفی آسان است.

هر داده‌ای که به رایانه وارد می‌شود برای سال‌ها به همین شکل باقی می‌ماند و فقط به کاربر بستگی دارد، اینکه چه زمانی به آن دسترسی داشته باشد، آن را تغییر دهد یا حذف کند. بنابراین، کامپیوتر را از نظر ذخیره سازی اطلاعات حساس و مهم بسیار مفید می کند.

 

بدون IQ و هوش

رایانه ممکن است بتواند به تنهایی مشکلات پیچیده طولانی را انجام دهد. حتی با خطای صفر. با این حال، یک کامپیوتر ذهن خود را ندارد. این تنها زمانی کار می کند که کاربر آن را با یک قطعه اطلاعات یا برخی دستورالعمل ها تغذیه کند.

این ثابت می کند که بدون فرمان انسان نمی تواند به تنهایی کار کند. کامپیوتر به تنهایی قادر به تصمیم گیری نیست. بنابراین دریافت دستورالعمل ها کاملاً به کاربر بستگی دارد. این بدان معناست که بدون کاربر یک جعبه مکانیکی کوچک و بی مصرف است.

 

عملیات خودکار

کامپیوتر یک ماشین خودکار است. حتی اگر انسان ها به آن دستور دهند. این به این دلیل است که هنگامی که دستورالعمل ها منتقل می شوند، کامپیوتر به تنهایی کار می کند تا زمانی که کار به طور کامل انجام شود. این شامل صفر مداخله انسان است.

علاوه بر این، یک کامپیوتر وظایف را بر اساس یک برنامه ثابت انجام می دهد. این به تنظیم یادآورهای روزانه، اسکن به موقع ویروس ها، انجام انواع به روز رسانی های نرم افزاری به تنهایی یا انجام عیب یابی سیستم کمک می کند.

همه اینها را می توان بدون یادآوری روزانه رایانه توسط کاربر انجام داد. کامپیوتر در کارخانه های بزرگ برای بسته بندی و ارسال محصولات مفید است. همه اینها را می توان با کمک یک کامپیوتر انجام داد، زمانی که با دستورالعمل های خاص تغذیه شود.

 

حافظه

کامپیوتر دارای حافظه داخلی است. یکی حافظه اولیه یا حافظه فرار است که RAM (حافظه دسترسی تصادفی) نامیده می شود. تا زمانی که کامپیوتر به منبع برق وصل شود. داده های ذخیره شده در RAM پس از حذف منبع تغذیه حذف می شوند.

حافظه دیگر حافظه ثانویه یا حافظه دائمی است. حافظه ثانویه تمام داده ها را ذخیره می کند و حتی پس از حذف منبع تغذیه ایمن باقی می ماند. بنابراین، این ویژگی کامپیوتر در داشتن حافظه آن بسیار مفید است.

 

ذخیره سازی

کامپیوترها به دلیل ظرفیت ذخیره سازی عظیمی که دارند می توانند حجم زیادی از داده ها را ذخیره کنند. خواه هر نوع بازی داده، موسیقی، فیلم، عکس، اسناد متنی و غیره باشد به عبارت دیگر یک کامپیوتر می تواند همه آن را ذخیره کند.

رایانه های امروزی با ظرفیت های مختلف ذخیره سازی تا 1 ترابایت عرضه می شوند. ذخیره سازی محدودیتی برای ذخیره سازی ندارد. برای ذخیره داده‌ها می‌توان دستگاه‌های ذخیره‌سازی خارجی مانند سی‌دی، درایوهای قلم، هارد درایوهای خارجی و غیره داشته باشد.

هیچ محدودیتی برای میزان ذخیره داده وجود ندارد. و بزرگترین مزیت این است که به هر یک از این داده ها می توان به صورت تصادفی و بدون هیچ زحمتی دسترسی داشت. بنابراین رایانه ها راهی عالی برای ذخیره ایمن داده های ما برای طولانی ترین زمان هستند.

 

نتیجه

وابستگی به رایانه افزایش یافته است. بنابراین، اصلاح کامپیوترها بر اساس نیازهای ما در حال حاضر مهم است. با این حال، حتی با وجود تمام این ویژگی های کامپیوتر، همیشه باید در نظر داشت که یک کامپیوتر فقط یک ماشین است.

ما باید از آن در محدودیت استفاده کنیم. افراط در همه چیز بد است. مضرات و مزایای یکسانی وجود دارد. به طور خلاصه، می توانم بگویم که فناوری اگر عاقلانه استفاده شود، یک موهبت است.

درباره این مقاله: 

این مطلب گوشه ای از مطالب دوره آموزشی برنامه نویسی می باشد که در آموزشگاه اندیشه مانی برگزار می شود، این آموزشگاه دارای دوره های کامپیوتر، بورس و برنامه نویسی می باشد که در غرب تهران و نزدیک به محله های صادقیه، آریاشهر، ستارخان و مرزداران واقع شده است.

دسترسی به این امکان وجود ندارد.