تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک

امروزه تجارت الکترونیک امری عادی است زیرا مردم می توانند هر چیزی مانند مواد غذایی، مبلمان و غیره را از فروشگاه های آنلاین خریداری کنند. تجارت الکترونیک نحوه تعامل شرکت ها با مصرف کنندگان و دولت ها را به سرعت تغییر می دهد.

تجارت الکترونیک سازمان ها را قادر می سازد تا رقابت پذیری خود را بهبود بخشند. در این مقاله قصد داریم در مورد تجارت الکترونیک، نحوه کار، انواع، کاربردها، مزایا و معایب آن صحبت کنیم.

 

تجارت الکترونیک چیست؟
تجارت الکترونیک زیرمجموعه ای از تجارت الکترونیکی است و به شیوه تجارت کالا و خدمات از طریق اینترنت اطلاق می شود. همچنین به عنوان تجارت الکترونیک یا تجارت اینترنتی شناخته می شود و شامل فعالیت های مختلف دیگری مانند بانکداری اینترنتی، تراکنش های آنلاین، رزرو بلیط و غیره می شود. در یک چشم انداز وسیع تر، نحوه استفاده شرکت ها از اینترنت برای انجام تجارت را به روشی که در مورد آن می اندیشند تعریف می کند. تدارکات و بازاریابی


نیاز به تجارت الکترونیک
با توسعه سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات، بازار جهانی به سمت تجارت الکترونیک B2B (Business to Business) در حال حرکت است. تجارت الکترونیک شفافیت بازار را هم برای فروشندگان و هم برای خریداران فراهم می کند.


کار تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک مانند هر فروشگاه فیزیکی کار می کند. تنها تفاوت این است که تجارت الکترونیک از طریق اینترنت انجام می شود و به هیچ منطقه یا منطقه جغرافیایی محدود نمی شود.

فرآیند راه اندازی یک وب سایت تجارت الکترونیک به سه مرحله تقسیم می شود:

پذیرش سفارش – زمانی که مشتری سفارشی را در وب سایت ثبت می کند. شما یک هشدار از همان دریافت خواهید کرد.
پردازش سفارش – بسته به نحوه پرداخت ارائه شده، چه COD یا تراکنش آنلاین، باید سفارش را پردازش کنید.
ارسال سفارش- آخرین مرحله ارسال است، باید مطمئن شوید که محصول بدون مشکل به دست مشتری مورد نظر می رسد.

 

انواع تجارت الکترونیک
انواع مختلفی از تجارت الکترونیک وجود دارد که در زیر مورد بحث قرار گرفته است

تجارت به تجارت (B2B) – تجارت الکترونیک روشی برای انجام معاملات الکترونیکی بین مشاغل است. این تراکنش از طریق EDI (Electronic Data Exchange) که شامل یک قالب خودکار برای تبادل اطلاعات است، انجام می شود. به عنوان مثال، تولید کنندگان، عمده فروشان شرکت های B2B هستند.
تجارت به مصرف کننده (B2C) – فعالیت های B2C به جای کسب و کار، بر مشتریان متمرکز است. B2C تجارت غیر مستقیم بین شرکت و مصرف کنندگان است که از طریق شخص ثالثی انجام می شود که به عنوان بستری برای میزبانی این فعالیت ها عمل می کند. به عنوان مثال آمازون، فلیپ کارت و غیره.
مصرف کننده به مصرف کننده (C2C) – در این نوع فعالیت، مصرف کنندگان می توانند محصولات و خدمات خود را به صورت آنلاین با یکدیگر معامله کنند. مثلا eBay.

مزایای اصلی تجارت الکترونیک C2C عبارتند از:

مصرف کننده محصول بازار را آماده می کند.
محصول را برای فروش قرار می دهد.
محصولات را می توان به راحتی توسط سایر مصرف کنندگان نمایش و کشف کرد.
مشتری به تجارت (C2B) – این برخلاف تجارت B2C است. در اینجا مصرف کنندگان محصولات خود را می سازند و آنها را در پلتفرم های آنلاین لیست می کنند تا کسب و کارها برای قیمت پیشنهاد دهند. به عنوان مثال، پورتال های شغلی، وب سایت های فروش تصویر.
تجارت به اداره (B2A) – B2A به معاملاتی اطلاق می شود که بین نهادهای خصوصی و نهادهای دولتی انجام می شود. بسیاری از فعالیت های دولتی به نهادهای خصوصی مانند امنیت وب سایت ها، اشتغال و غیره وابسته است.
مشتری به اداره (C2A) – C2A به معاملاتی اطلاق می شود که بین مصرف کنندگان و نهادهای دولتی انجام می شود که در آن مصرف کنندگان برای خدماتی مانند مالیات و تهیه اسناد قانونی پرداخت می کنند.
تجارت سیار- شامل فروش سهام، بازاریابی، بانکداری تلفن همراه و فعالیت های مختلف دیگر است. برخی از خدمات M-Commerce عبارتند از:
تبلیغات نمایشگر موبایل
بازی ها و سرگرمی ها مانند دانلود بازی ها، فیلم های ویدئویی، برنامه های تلویزیونی و غیره.

بیشتر بخوانید( طراحی وب سایت )

کاربردهای تجارت الکترونیک
خرده‌فروشی و عمده‌فروشی – این یک نوع تجارت الکترونیکی بین کسب‌وکار به مصرف‌کننده و در برخی موارد تجارت B2B است. خرده فروشان از کاتالوگ الکترونیکی برای نمایش محصولات خود در وب سایت های مختلف مانند آمازون، فلیپ کارت و غیره استفاده می کنند و پرداخت از طریق روش پرداخت الکترونیکی انجام می شود.

بخش مالی – امور مالی و تجارت الکترونیکی بیش از هر زمان دیگری به هم مرتبط هستند. بانک ها به طور گسترده ای از تجارت الکترونیک در عملیات خود استفاده می کنند. موجودی چک، بازپرداخت بدهی، نقل و انتقالات و سایر منابع در بانکداری آنلاین موجود است.

تولید – در صنعت تولید، تجارت الکترونیک به عنوان بستری برای شرکت ها برای انجام معاملات الکترونیکی عمل می کند.

بازاریابی – با کمک ابزارهای مختلف تجزیه و تحلیل داده، داده های مشتریان جمع آوری می شود که سپس در فعالیت های بازاریابی برای نشان دادن محصولات مورد علاقه شما، جستجوی اخیر در پلتفرم های مختلف استفاده می شود.

حراج ها – حراج به شکستن مرزهای جغرافیایی کمک می کند و به مردم کمک می کند اقلام را با قیمت خود معامله کنند. به عنوان مثال، رزرو صندلی در پنجره قطار، اتوبوس و غیره.

مزایای مختلف دیگر عبارتند از –

کتاب های اینترنتی
لوازم خواربار فروشی
روزنامه الکترونیکی
بانکداری اینترنتی

 

مزیت تجارت الکترونیک
صرفه جویی در زمان – مصرف کنندگان می توانند محصول را در هر زمانی که در 24×7 در دسترس است، خریداری یا بفروشند.
کم هزینه – تجارت الکترونیک از هزینه نگهداری فروشگاه ها یا انبارهای محصولات جلوگیری می کند.
در دسترس بودن گسترده – تجارت الکترونیک به برندها و محصولات مشتریان به طیف گسترده ای از مردم در مناطق و مرزهای مختلف کمک می کند.
راحتی – همه خریدها و فروش ها را می توان از راحتی در خانه یا محل کار انجام داد.
اطلاعات – مشتریان می توانند اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات را از راحتی در خانه یا محل کار پیدا کنند.
توصیه های شخصی – سایت های تجارت الکترونیک با کمک تجزیه و تحلیل داده ها این اطلاعات را دنبال می کنند تا محصول مورد نظر را مطابق با نیازهای شما نشان دهند.
خدمات مشتری آسان – خدمات مشتری تنها با یک کلیک در دسترس است، تلفن یا چت با نماینده هر دو ویژگی برای رفع مشکل در دسترس هستند.

 

معایب تجارت الکترونیک
عدم دسترسی فیزیکی – مشتری قادر به لمس یا دیدن محصول در تجارت الکترونیکی نیست که می تواند منجر به نارضایتی مشتری از دریافت محصول متفاوت از آنچه انتظار می رود شود.
زمان انتظار – اگر مشتری محصول یا خدماتی را دوست داشته باشد، زمان انتظار مشخصی وجود دارد که در آن خرده‌فروش آنلاین محصول را بسته‌بندی و به محل مورد نظر مشتری ارسال می‌کند.
امنیت – یکی از بزرگترین تهدیدات برای کسب و کارهای آنلاین نگرانی امنیتی است. هکرها می توانند به راحتی یک وب سایت را تکرار کنند و می توانند به داده های کارت اعتباری یا کارت های نقدی استفاده شده توسط مشتریان برای سفارش در این وب سایت های جعلی دسترسی داشته باشند.

 

محدودیت تجارت الکترونیک
محدودیت های مختلفی در تجارت الکترونیک وجود دارد از جمله

افزایش رقابت با فناوری های نوظهور.
خطر افزایش جرایم سایبری
مذاکره در بسترهای آنلاین امکان پذیر نیست.
تفاوت های اجتماعی ایجاد می کند زیرا دانش فنی برای استفاده از تجارت الکترونیک ضروری است.
هزینه اینترنت و تجهیزات دسترسی به پلتفرم های الکترونیکی.

 

نتیجه

انقلاب تجارت الکترونیک تجارت معاملات را تغییر داده است و فرصت‌های جدیدی را به افرادی که مرزها را می‌شکنند، تغییر داده است. راحتی یکی از مزایای کلیدی است که مشتری از تجارت الکترونیک به دست می آورد و در نتیجه رضایت مشتری را افزایش می دهد. این به این دلیل است که مشتری می تواند با اتصال به اینترنت از هر جایی سفارش دهد. این پایان مقاله است. با تشکر برای خواندن.

درباره این مقاله: 

این مطلب گوشه ای از مطالب دوره آموزشی طراحی سایت می باشد که در آموزشگاه اندیشه مانی برگزار می شود، این آموزشگاه دارای دوره های کامپیوتر، بورس و برنامه نویسی می باشد که در غرب تهران و نزدیک به محله های صادقیه، آریاشهر، ستارخان و مرزداران واقع شده است.

دسترسی به این امکان وجود ندارد.